Bruger ikke sut og er lidt kræsen på trods af stor appetit

11. april 2014

Alder:
23 mdr.

Bruger ikke sut og er lidt kræsen på trods af stor appetit

Hej Helen,

Så er jeg tilbage igen med behov for råd ang. vores dejlige søn, der snart blir 2 år. I starten var de nævnte ting små ting, men de er efterhånden ved at fylde meget.

Vores søn lærte aldrig at bruge sut fordi han aldrig græd og derfor så vi ingen grund til det. Først da han blev syg og indlagt da han var 8 måneder oplevede vi en tid med gråd. Vi har siden hen fundet ud af at det er flere årsager er en fordel med en sut, og at når der engang kommer en lillebror/lillesøster skal han/hun uden tvivl lære det. En af grundene er at vores søn har fundet alternative løsninger; han sutter b.la. på sin tunge. Det gør han når han er træt, ked af det eller finder tryghed hos sin mor. En anden ting han gør er at køre fingrene igennem min hestehale. Jeg mindes at det startes når jeg hentede ham i dagplejen, hvor han både suttede på tunge og nussede min hestehale – dagplejemoren sagde at hun aldrig ellers så ham gøre det. Han finder stor tryghed i det og gør det når han slapper af, er ked af det og meget ofte når han sidder hos mig. Nogle gange "pylre" han for at få lov til at nusse hestehalen og jeg fornemmer at det ikke altid er mig han har brug for, men min hestehale.

Vores holdning har været at det ikke er nødvendig at han lærer at bruge sut, men nu er vi i tvivl om vi burde at nedtrappe disse erstatninger og lære ham at bruge sutten? De 2 ting han bruger nu kan jo ikke tage fra ham. Det er især det med hestehalen der efterhånden skaber stor frustration for hans mor, og hvis jeg fjerner hans hånd føler han sig afvist og kan blive ked af det. Når han skal sove har han 2 ...

Annonce

... puttebamser.

En anden ting er at han har en stor madglæde og spiser rigtig meget og tit, men alligevel er han kræsen. Vi har desværre ikke været gode til at lære ham at spise pålæg og af en eller anden grund er vi holdt ved smørre-pålæg. Herhjemme får han nærmest kun leverpostej, makrelsalat, smøreost og torskerogn - han er dog også vild med æg. Hans dagplejemor kæmper bravt for at vænne ham til pålæg og vi forsøger også, men spiser han først sammen med os når vi servere noget af det kendte for ham. Han kan nemt spise en helt rugbrød kun med leverpostej. Hvad skal vi gøre? Han spiser slet ingen kød til aften – kun bollerne fra boller i karry vil kan spise. I starten tog vi det meget afslappende, men det har efterhånden stået på i flere måneder nu og vi kan ikke forstå hvis han ikke har behov for kød.

Han får stadig havregrød til aften inden han puttes, og jeg er i tvivl om hvornår vi skal stoppe med det? Hans rytme ser således ud:

Kl. 6 - står op og får havregrød m/ banan + sødmælk
Kl. 9 - frugt og snack + vand
Kl. 11 - rugbrød + sødmælk
Puttes kl. 12 og sover 2-3 timer
Kl. 15 - frugt og snack + vand
Kl.17.30 - varm aftensmad + sødmælk
Kl. 18.30 - havregrød m/ banan + sødmælk
Kl. 19 – puttes

Medmindre han er syg eller har en periode hvor han drømmer meget sover han igennem. Lige for tiden drømmer han rigtig meget, vågner op om natten og har brug for tryghed, så vi har i denne uge flyttet hans seng ind i vores soveværelse. Det sker stadig at han vågner og kommer over i vores seng.

Jeg glæder mig til endnu engang at gøre fra dig med gode råd.

Kærlig hilsen
Lulu

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.